Contextul istoric si filosofic al Wudang Jian
Termenul „SABIE” se refera la „mintea” umana.
Este ascutita si are doua parti…precum mintea umana. Poti folosi mintea pentru a distruge, a vindeca sau a ajuta. Practicarea antrenamentului cu sabia inseamna: ascutirea mintii. Luna plina sau lumina lunii in crestere, cand luna este pe jumatate plina, ar trebui sa fie intotdeauna folosita pentru practica sabiei. Acesta este sfatul meu dar si al lui ZHANG SAN FENGS.
Luna in crestere reprezinta dezvoltarea atributelor pasnice.
Luna in descrestere reprezinta diminuarea atributelor malefice.
Precum sabia care are doua taisuri, asa este si mintea noastra, pe care o putem „ascuti” in mod continuu. Insa daca o folosim in scopuri malefice, aceasta „sabie” va servi raului. Daca ne folosim mintea cu „intentii pozitive” si „in scopuri pasnice”, atunci deservim pacea.
Insa in ambele cazuri servim DAO.
Desigur, DAO nu are nevoie ca noi sa il servim…insa noi insine avem nevoie sa crestem prin A SERVI. Sa crestem in experienta. Sa ne ascutim MINTEA, sa ne ascutim SABIA… … … si daca NE folosim mintea ascutita si posedam ganduri „nefaste”, facem un serviciu raului. Atunci suntem obligati iar si iar de puterea (experienta) pe care o primim ca urmare a actiunilor noastre, de a continua sa traim cu intentii rele…
Practicantul daoist care este acceptat intr-o anumita linie de transmitere sau care a devenit un discipol formal al unei secte sau al unui templu, primeste o tinuta speciala. Aceasta tinuta are pe ambele parti cate doua legaturi – sub forma a doua „sabii”.
Versiunea moderna a tinutei Daosite cu doua „sabii” pe o parte
Aceste doua sabii reprezinta intr-un mod simbolic actul de a depasi
1) Obiceiurile sociale si
2) Dorintele naturale
Scolile Budiste folosesc in acelasi loc doua palose, care reprezinta in mod simbolic aceeasi modalitate de a depasi aceste doua bariere (obiceiurile sociale si dorintele naturale), insa intr-o maniera „radicala”. Astfel, in timp ce in Budism vointa de fier si disciplina stricta ar trebui sa ajute discipolul sa „taie” aceste doua „lucruri”, in Daoism folosim simbolul celor doua sabii (ceva mai fin decat palosul). Se face referire la faptul ca ar trebui sa ne folosim „MINTEA” pentru a depasi aceste doua obstacole si nu STRICTA si CUVIOASA cale a palosului (ce simbolizeaza VOINTA si DISCIPLINA de nezdruncinat intr-un sens, insa si un tip de incredere oarba, ce nu trebuie inteleasa intr-un mod negativ).
„Sabia este pastorul turmei noastre de oi.”
„Constientizeaza ca mintea iti este pastor…Sufletul tau este turma de oi si lupul este ‚mogui’ (demonul).”
„Pastorul a dormit prea mult… ce a facut lupul cu turma de oi???”
„Sabia este pastorul … sufletului tau…”
De aceea il antrenam si il ascutim zilnic, pentru a isi indeplini datoria.
Sabia, care poate fi folosita intr-un mod clar, simbolizeaza totodata si MINTEA limpede.
Sabia neclara (care nu are linii clare si nici directii precise in miscare), simbolozeaza o minte confuza. De aceea vechii maestrii din Wudangshan au pus intotdeauna o semnificatie majora pe practica sabiei. 10.000 de zile pentru a „stapani” practica sabiei…Din acest motiv se recomanda inceperea antrenamentului cu sabia cat mai devreme posibil, astfel incat, intr-o zi practica sa fie „transmisa” de catre un maestru.
Manuirea sabiei aminteste de mantuirea mintii…asa ca…manuieste-ti sabie intr-un mod clar si precis, manuieste-ti mintea intr-un mod clar si precis.
„Condu” sabia intr-o maniera clara… „condu” mintea pe drumul „corect”.
Sabia este arma care te sprijina in lupta impotriva celor 5 dragoni. Lupta presupune invingerea si imblanzirea acestor 5 dragoni. Lupta nu implica „UCIDEREA” acestora! Deoarece EI sunt aceia care te vor servi PE TINE, din momentul in care le „arati” ca nu au putere asupra ta, ca TU NU II SLUJESTI PE EI!
Denumirile acestor 5 dragoni sunt:
1. EGO-ul (capul si in acelasi timp cel mai puternic dintre acesti 5 dragoni – Acesta este un dragon rosu de foc – Odata ce ai invins acest dragon, vei recunoaste in spatele EGO-ului tau ADEVARATA TA PERSONALITATE)
2. DORINTELE NATURALE (al doilea dintre cei cinci dragoni, acesta este un dragon negru – Odata ce l-ai depasit, intreaga NATURA te va sluji pe tine. Nu vei mai fi legat de legile fizice si de legile naturii).
3. OBICEIURILE SOCIALE (al treile dintre cei cinci dragoni – este un dragon galben – odata ce l-ai depasit niciun eveninemt din lume nu te mai poate rani sau lega – ai depasit toate ideile si perceptiile morale induse de societate si esti ELIBERAT de altii care sa iti determine viata. Esti TU cand iti traiesti propria viata, conform propriilor tale dorinte, nu conform societatii care este plina de asteptari).
4. IMPERMANENTA (este un dragon verde, cel mai mic dragon – odata ce ai imblinzit acest dragon, iti poti folosi vointa intr-un mod ferm pentru orice doresti, pentru a atinge ceea ce ti-ai propus – Acum ai dobandit perseverenta insa nu esti nelinistit. Acum esti determinat si concentrat asupra unui aspect si nu te vei mai lasa influentat de factori externi: AZI ASTA, MAINE ASTA …)
5. DORINTELE CEREMONIALE (reprezinta un dragon alb, cel mai rigid dintre dragoni – odata imblinzit acest dragon, nu mai esti legat de ritualuri pentru a atinge ceva – toate traditiile sunt uitate in aceasta etapa si doar principiile unui singur LUCRU sunt importante. Acum incepi sa patrunzi „INTELESUL” din spatele unui anumit lucru, evitand o intelegere superficiala. Incepi sa TRAIESTI traditia.)
ZHEN WU DA DI
(Razboinicul perfect/ADEVARAT)…un faimos luptator de sabie…un print…
…a renuntat la regatul sau mostenit … (depasind dragonul galben)
…a parasit palatul imperial pentru a se retrage in muntii Wudang – s-a opus celor 500 de soldati care i-au solicitat, in calitate de armata a sa, sa se intoarca la palatul imperial … s-a infuriat (spre deosebire de principiile DAOISTE care spun ca furia nu trebuie sa existe) si a lovit cu SABIA in „pamant” (dragonul galben – despre lume si legaturile/obiceiurile sociale). Din lovitura s-a deschis un canion/o rapa intre el si soldati (acest loc in muntii Wudang se numeste astazi „Valea Fara Griji” sau „Valea Libertatii” si de asemenea „Valea maimutelor”)…a devenit un LUPTATOR PRUDENT – XIAN REN – UN OM VIRTUOS – DETERMINAREA lui i-a adus victorii – nu a mai putut fi abatut de la CALEA SA (pentru unii acesta a fost un semn de ingustare a mintii, dar pentru cei intelepti el isi gasise calea) – acest lucru insemna ca din acel moment era privit ca un NOBIL)…toti soldatii devenisera discipolii lui (VICTORIA lui asupra dragonului galben – obiceiurile sociale – a reprezentat VICTORIA SI MANTUIREA pentru cei 500 de soldati, sclavi ai lucrurilor LUMESTI). Acestia si-au pus serviciile in slujba asigurarii SECURITATII, nu serveau pentru a conferi iluzia de SECURITATE pe care o ofera aceasta lume.
Un templu antic situat pe un deal din Valea fara Griji in Wudangshan
Valea fara Griji din Wudangshan – in zilele noastre
…s-a cultivat timp de 40 de ani in PESTERA TAIZI (a depasit dragonul verde). Prin asta, el si-a demonstrat consecventa. A depasit impermanenta, cultivandu-se in mod consecvent cu ajutorul ritualurilor! (Pestera Taizi este pestera in care traiesc acum beedaostii).
…dezamagit a decis sa se intoarca dupa 40 de ani de cultivare, intrucat scopul lui era atingerea imortalitatii (LIBERTATII), pe care a simtit ca nu a atins-o in cei 40 de ani de cultivare…(prin aceasta el a depasit dragonul alb – a oprit toate ritualurile; se intorcea din munti catre oras, intrucat stia ca nu va atinge scopul lui de a deveni nemuritor prin cultivarea „ceremonialului”).
A intalnit o femeie care macina ace (o nemuritoare sub acoperire)…Zhen Wu Da Di a intrebat-o ce face acolo cu oistea ei de fier…de ce macina aceasta oiste de fier. Aceasta ia raspuns: „Vreau sa fac din el un ac!” Razand, a intrebat-o pe femeie cum se poate face asa ceva dintr-o oiste asa de dura…iar batrana i-a raspuns: „Prin faptul ca nu renunt sa macin aceasta oiste de fier, se va transforma in mod natural intr-un ac subtire!”
…prin acest raspuns el a fost strapuns in inima…acum stia ca ar trebui sa isi ascuta MINTEA, sa actioneze cu mintea, in loc sa fie legat orbeste de traditii (!!!)
Acum calea naturala devenise traditia sa!
Astazi Pestera Taizi este locuita de beedaoisti
FIER-METAL reprezinta intr-un mod simbolic obiceiurile ceremoniale, asa cum FOCUL se refera la EGO, PAMANTUL se refera la OBICEIURILE SOCIALE, APA descrie DORINTELE NATURALE iar LEMNUL simbolizeaza INCONSECVENTA/IMPERMANENTA.
Povestea face referire la FIER (METAL), ca fiind „macinat”, cu alte cuvinte rafinat. RITUALURILE (METALUL) ne ajuta sa depasim IMPERMANENTA (LEMNUL), dar odata indeplinita aceasta misiune, el insusi (metalul) trebuie rafinat (precum fierul care este macinat pentru a deveni ac, sabia/mintea trebuie rafinata pentru a ne putea utiliza PUTERILE si ABILITATILE intr-o maniera consistenta si INTELIGENTA, nu orbeste).
…se intoarce in munti (datorita istetimei, deoarece ar fi fost posibil ca el sa rada pur si simplu de povestea femeii, ceea ce ar fi insemnat ignoranta, intrucat ar fi pierdut ocazia sa invete ceva din cuvintele femeii). Se duce la WULONG DING (varful, din apropierea „Wu Long Gong” – „templul celor cinci dragoni”). Din acest moment incepe sa mediteze, „folosind/ascutindu-si MINTEA”…(sabia este slefuita).
„Wulong Gong” – „templul celor cinci dragoni” este cel mai vechi templu din muntii Wudang si este dedicat lui Zhen Wu Da Di si povestii celor cinci dragoni.
…dintr-o data o tanara si atragatoare femeie i se arata (din nou acelasi nemuritor deghizat) si incearca sa ii deranjeze meditatia cu farmecul ei…el recunoaste ca este atragatoare, dar nu o lasa sa ii deranjeze meditatia. Nu actioneaza si lasa lucrurile sa se desfasoare de la sine, fara a se lasa marcat de acestea (devine LUPTATORUL DESAVARSIT- sheng ren – un om intelept, mintea i se ascute, accepta toate faptele, traieste in acceptare completa, fara a fi afectat de ceea ce se intampla) (depaseste dragonul negru, nemaifiind sclavul dorintelor naturale si nu este atins de atractivitatea femeii, putand sa se controleze, el este stapanul trupului sau si nu invers – s-a eliberat de dorintele naturale, intrand in prima etapa a existentei sale ca LUPTATOR LIBER).
…insa femeia nu cedeaza si se arunca in bratele lui…ea vrea sa experimenteze dorinta sexuala…suparat, Zhen Wu o indeparteaza, impingand-o, iar aceasta cade de pe o stanca…in acest moment Zhen Wu este izbit de gandul: „Va muri! Ce am facut? O voi salva!” (depaseste astfel fiorosul dragon rosu – EGO-ul sau. Devine nemuritor si propria sa cultivare nu mai este atat de importanta precum salvarea vietii femeii pentru care se considera responsabil. Desi nu viata lui era in pericol, aproape ca ucisese o fiinta umana! FARA SA SE GANDEASCA LA EL, sare dupa FEMEIE, chiar daca stie ca si el va muri, deaorece nu poseda PUTERI supranaturale) (Devine astfel un ADEVARAT LUPTATOR LIBER – un NEMURITOR – depasindu-si EGO-ul si recunoscandu-si adevaratul sine.)
In acel moment cei cinci dragoni apar si il poarta pe ZHEN WU catre paradis (lumea astrala)! (Acum, cei cinci dragoni il slujessc pe EL, deoarece el i-a depasit).
Lu Dong Bing si cei opt nemuritori
Isotoria spune ca Lupta cu sabia in stilul Wudang dateaza de dinainte de Hua Shan, din vremea lui Lu Dong Bing.
Acesta este printre faimosii „opt nemuritori” si foarte cunoscut pentru lupta cu sabia.
Zhen Wu Da Di era si el un expert in lupta cu sabia si a ucis multi oameni cu sabia sa in numeroase batalii.
Zhang San Feng a fost un maestru in artele martiale din stilul Shaolin. Arma lui preferata era sabia. Dupa ce a dezvoltat meditatia in miscare in muntii Wudang, conform primelor trei din cele „10 principii ur” (un alt articol va vorbi despre aceste principii), a inclus lupta cu sabia in arta sa denumita „sarpele si cocorul”.
Zhang San Feng creand arta sarpelui si a cocorului
Zhang Sing Xi a fost discipolul celui de mai sus, protejand mostenirea Artei specifice Luptei cu Sabia in stilul Wudang si transmitand arta mai departe discipolilor sai…arta de a lupta cu sabia a fost intotdeauna folosita pentru a educa mintea.
Li Jing Lin, denumit si „Sabia Magica” A INVATAT Lupta cu Sabia in stilul Wudang de la XU BEN SHAN si Song Wei Yi. A facut schimb de abilitati cu Yang Ban Hou si Yang Chen Fu. Song Wei Yi a influentat deasemenea familiile Chen si Yang prin stilul sau (Arta Luptei cu Sabia in stilul Wudang). Desi in anumite articole publicate pe Wikipedia se mentioneaza ca el a predat lupta cu sabia acestor familii, acest lucru nu este adevarat, intrucat putem fi chiar siguri ca doar i-a influentat, deaorece lupta cu sabia facea parte din antrenamentele familiei Chen inca dinainte de secolul al 19-lea.
Xu Ben Shan
Sabia din stilul Wudang nu a fost niciodata folosita direct impotriva altei arme. In schimb, a fost folosita pentru a evita si a se impotrivi atacurilor unor arme mult mai grele, mai dure si mai puternice, precum pistolul, palosul si sabia lunga. In artele Martiale din Wudang sabia se inconvoia in sus si intepa trupurile inamicilor in loc sa blocheze armele acestora prin lovituri directe. Acele intepaturi aproape invizibile si miscarile de taiere obligau dusmanii sa opreasca lupta deoarece sangerau pana la moarte.
Sabia este si a fost dintotdeauna o arma rafinata. Astfel, aceasta a fost folosita dintotdeauna in mod inteligent. „Cel lipsit de putere il invinge pe cel puternic” – aceasta zicala este valabila si in acest caz, deoarece, pentru a taia trupurile adversarilor, sabia a folosit dintotdeauna miscari usoare, circulare, in loc sa confrunte in mod direct ARMELE inamicilor.
Your WDP-Team
Berlin, 6.11.2010
Translated 14.6.2014
Tradus de echipa Wu Tao Kung Fu
Bucuresti, 4 iulie 2014
Autor: Ismet Himmet