Sprijinind cerul, prinderea qi-ului, desfasurarea firului de matase, Luptatorul lui Buddha lovind pamantul sunt doar cateva din formele de Qi Gong si Taiji Quan studiate in cadrul primului seminar de Chen Taiji Quan organizat de Clubul Sportiv WuDao in zilele de 19 – 20 octombrie 2013 la Bucuresti, seminar sustinut de Sifu Ionut Iordache.
Multe din denumirile miscarilor care alcatuiesc exercitiile de Qi Gong (cunoscute in forma traditionala DaoYin Tuna 1 si DaoYin Tuna 2) sunt inspirate din filosofia chineza, care de-a lungul timpului a fost adaptata la stilul de viata al acestui popor si care reflecta stransa legatura dintre individ si univers insa si armonia Yin Yang. Aceste aspecte sunt evidente si in practica Taiji Quan, care se studiaza astazi pretutindeni, pastrand esenta invataturii filosofice chinezesti.
Programa seminarului organizat de Clubul Sportiv WuDao a cuprins invatarea a 18 forme de Qi Gong, deplasari, pozitii, lovituri si blocaje necesare pentru practicarea Lao Jia Yi Lu (Chen Taiji Quan), din care cursantii clubului WuDao au invatat primele forme.
Desi la prima vedere miscarile specifice exercitiilor de Qi Gong par destul de simple, practica acestora implica anumite provocari in ceea ce priveste coordonarea partilor corpului (incheieturile mainilor, palmele, coatele, soldurile, genunchii sau gleznele) cu miscarile lente si cursive specifice acestui stil de arte martiale intern.
Formele de Qi Gong impun practicantilor exersarea relaxata si gratioasa si daca la inceput cursantii sunt incordati, cu timpul miscarile sacadate devin fluide si se instaleaza relaxarea, ce permite familiarizarea practicantilor cu secventele, pozitiile si rutina ce alcatuiesc baza invatarii Chen Taiji Quan.
Intr-adevar, incordarea si miscarile sacadate s-au simtit in prima zi a seminarului organizat de Clubul Sportiv WuDao, cand cursantii pareau usor incurcati si incercau sa se concentreze la pozitia corpului, a bratelor, a coatelor si la miscarile din sold, care solicitau totodata sincronizarea cu miscarile mainilor. Tot exersand, miscarile au devenit mai cursive si practicantii au inteles primele secvente de Qi Gong.
Astfel, acestia au reusit sa sprijine cerul, au prins Qi-ul, si-au intins aripile, au imbratisat ori au impins o minge imaginara, au creat un camp magentic prin apropierea si departarea palmelor ori si-au rasucit talia urmarind aceeasi minge imaginara, toate aceste forme ghidate de miscarile de sold, sincronizate cu miscarile mainilor, palmelor, coatelor si desigur, cu privirea si atitudinea relaxata, dar ferma.
In cea de-a doua zi a seminarului au avut loc doua cursuri, in cadrul carora s-au repetat miscarile din DaoYin Tuna 1 (prima parte a exercitiilor de Qi Gong), s-au studiat miscarile formei DaoYin Tuna 2 (a doua parte a exercitiilor de Qi Gong) precum si primele forme din Lao Jia Yi Lu.
De data aceasta cursantii, deprinsi cu miscarile de sold si mai increzatori in propria sincronizare, au exersat secvente si pozitii mai elaborate, care s-au bazat pe diverse tehnici axate pe forma desfasurarii firului de matase cu mana dreapta, stanga or simultan cu ambele maini.
Tot in cea de-a doua zi, seminarul a inclus si predarea primelor forme din Lao Jia Yi Lu, bazate pe elementele de Qi Gong studiate. Cursantii s-au familiarizat cu cateva denumiri cuprinse in Lao Jia Yi Lu, care au facut deliciul antrenamentului: Luptatorul lui Buddha lovind pamantul, inchizand haina incet or biciul simplu.
Seminarul ChenTaiji Quan organizat de Clubul WuDao a fost destinat tuturor, adunand ca si cursanti atat adulti cat si copii care au armonizat sedintele seminarului, intrucat cei mici au mai inlaturat din oboseala resimtita dupa ore in sir de antrenament, prin dinamismul debordant.
Asadar, dupa cum indica denumirile formelor invatate in cadrul seminarului Chen Taiji Quan, primii practicanti ai acestui stil de arte martiale intern, au elaborat aceste forme inspirandu-se din stilul de viata al chinezilor si filosofia acestui popor. Urmand practica traditionala, Chen Taiji Quan este practicat astazi pentru sanatate, pentru stabilirea echilibrului, pentru meditatie, dar si pentru desavarsirea aptitudinilor martiale sau pentru a participa la competitii.