< intoarcere la articole
Tao Te Ching si simbolul Yin Yang
Tao Te Ching descrie felul in care Tao se transforma in mod spontan din vid in forma, si maniera in care aceasta spontaneitate continua sa genereze universul vizibil:
Din Tao se naste Unul. Din Unu se nasc Doi. Din Doi se nasc Trei – Iar din Trei se nasc toate fiintele vii.Dintr-o non-existenta haotica si lipsita de forma, Tao se transforma devenind Unul, primul principiu manifestat, care contine in sine intreaga energie necesara pentru a da nastere universului. Principiul Unic este similar cu principiul de „singularitate” de care vorbea fizicianul Stephen Hawking, acel „ou cosmic” de marimea unei boabe de mazare din a carui explozie (cunoscuta generic sub numele de Big Bang) s-a nascut intregul univers, a carui expansiune a inceput acuma circa 15 miliarde de ani. Aceasta samanta unica din care s-a dezvoltat intreaga creatie vizibila.
Fiind deja existent, Principiul Unic contine Te – puterea creatoare inerta care permite aparitia universului. Iata cum arata caracterul chinezesc:
Principiul Unic mosteneste de la Tao energia, ordinea, structura si potentialul, toate aspecte ale lui Te, pe care le transmite mai departe creatiei care deriva din el. Nu intamplator, taoistii au portretizat astfel Principiul Unic (cu un cerc).
Aceasta stare este deschisa, nediferentiata, lipsita de forma si haotica, la fel ca si Tao, cu o singura diferenta: exista in timp si in spatiu. Dupa transformarea lui Tao din Non-existenta in Existenta, respectiv in Principiul Unic, acesta se divide in doua. Principiul lui Doi este ilustrat de Tai Chi, simbolul familiar al lui Yin si Yang.
Yin si Yang simbolizeaza echilibrul dinamic al fortelor opuse
Taoismul considera ca tot ce exista in creatie se naste din jocul simultan al acestor doua principii, Yin si Yang. Fiintele si obiectele sunt create si transformate prin jocul celor doua principii, in care Yang reprezinta principiul activ, agresiv si expansiv, iar Yin reprezinta principiul pasiv, receptiv si contractant.
Toate fortele active si pozitive sunt Yang: miscarea, Soarele, stralucirea, fermitatea, Cerul, masculinitatea, duritatea, focul si caldura, etc.
Fortele pasive si negative sunt Yin: odihna, luna, intunericul, flexibilitatea, Pamantul, feminitatea, miliciunea, apa si senzatia de rece, etc.
Ulterior, chinezii au diferentiat tot ce a fost posibil in Yin si Yang. De exemplu, ficatul, inima, splina, ochii sunt Yang, in timp ce plamanii, rinichii si gura sunt Yin.
Yin si Yang simbolizeaza echilibrul dinamic al fortelor din lumea naturala. Scopul nostru in viata nu ar trebui sa fie dinamizarea excesiva a uneia din aceste doua forte polar opuse, ci mentinearea in echilibru. Yin si Yang incearca in permanenta sa castige suprematia asupra partii opuse, dar realitatea este ca ele nu pot trai una fara cealalta, sustinandu-se reciproc.
Principiul Yin Yang se aplica in toate domeniile vietii, astfel incat numeroase stiluri de arte martiale din China si-au bazat strategiile de lupta pe aplicarea legitatii Yin Yang.
Simbolul Tai Chi : cand Yang devine prea puternic se transforma in Yin, si invers
Simbolul Tai Chi arata ca universul nu este static, ci extrem de viu, transformandu-se constant prin ciclurile sale. Yin si Yang se afla intr-o continua expansiune si contractie, interactiunea lor fiind motorul care tine universul in miscare.
Sta in natura lucrurilor ca atunci cand Yang devine prea puternic sa se transforme in Yin, si invers. Aceasta lege impiedica atingerea suprematiei de catre unul sau altul din cele doua principii si mentine un fel de justitie universala, o armonie a naturii.
In interiorul stralucirii lui Yang se afla un punct intunecat (Yin, sub forma potentiala), la fel cum in interiorul intunericului lui Yin se afla un punct luminos (Yang, in forma potentiala). Cele doua puncte indica faptul ca fortele opuse cresc si se dezvolta chiar din interior, pastrand la nesfarsit echilibrul dintre cele doua principii. De aici, putem trage concluzia ca masculinul si femininul impartasesc anumite caracteristici ale principiului opus. Universul taoist nu este alcatuit din principii opuse rigide si absolute, ci implica o relativitate a opusilor, sau astfel spus, o complementaritate a caracteristicilor sale.
Un adept al lui Tao intelege armonia dintre Cer si Pamant : Marele Yang si Marele Yin
In viziunea lui Chuang Tzu, cea mai importanta pereche de forte Yin si Yang sunt Cerul (Marele Yang) si Pamantul (Marele Yin). Umanitatea este creata prin actiunea principiului creator si activ al Cerului asupra aluatului supus si pasiv al Pamantului. Astfel spus, suntem cu totii un amestec de Cer si Pamant, iar pentru a mentine armonia in viata noastra este necesar sa descoperim echilibrul just intre cele doua principii. Un adept al lui Tao nu trebuie sa faca altceva decat sa asimileze actiunile Cerului si ale Pamantului, devenind astfel un intelept, sau, dupa cum se exprima Chuang Tzu, un Om Adevarat al lui Tao.
Iata cum arata explicatiile Regelui Wan cu privire la Cer si Pamant, preluate din I Ching, stravechea scriptura divinatorie chineza:
Cerul si Pamantul hranesc toate lucrurile. Cand Cerul se misca, iar Pamantul se odihneste, creatia se transforma.
Mare este puterea creatoare a Cerului ! Inceputul oricarui lucru isi are originea in Cer. Norii se misca pe Cer, provocand ploaia, iar in urma acesteia apar fiintele individuale.
Imensa este si puterea creatoare a Pamantului ! Fiind imens si desavarsit, el sustine si contine in sine, toate lucrurile. Puterea lui de inglobare este uriasa, iar stralucirea lui orbitoare ! Toate lucrurile ii datoreaza nasterea si isi obtin dezvoltarea plenara prin el. Plin de supunere, Pamantul receptioneaza influentele primite de la Cer.
Simbolul Tai Chi reprezinta armonia dintre Yin si Yang
Metoda Cerului consta in miscare, schimbare si transformare, pentru ca toate creaturile sa isi realizeze astfel natura lor obiectiva. Cerul reduce plenitudinea si amplifica vidul. Metoda Pamantului consta in odihna in propria capacitate nelimitata. El umple vidul si conduce la revarsarea preaplinului, pentru a-l umple din nou. Ambele pricipii sustin armonia prin fuziune.
Puterea Cerului actioneaza cu usurinta, in timp ce linistea Pamantului raspunde prin simplitate.
Cel care obtine usurinta Cerului poate fi imediat inteles, dar daca atinge si capacitatea simplitatii va fi urmat de toti. Maestrul care este inteles cu usurinta va rezista in fata oricaror dificultati si va cunoaste succesul. Cel care are adepti va avea o viata plina, iar cel care cunoaste succesul va deveni mare. Rezistenta in fata dificultatilor denota intelepciune si putere, in timp ce maretia reprezinta o mostenire dobandita.
Cel care urmeaza usurinta Cerului si accepta libertatea simpla a Pamantului dobandeste controlul asupra tuturor principiilor creatiei. Prin atingerea acestui control, cel intelept se stabileste la mijloc, intre Cer si Pamant.
Sursa : Mark Forstater – Invataturi spirituale despre Tao Lao Zi – Tao Te Ching